“המדריך” של החכם הסטואי

האם אפשר לחיות במצב שבו אנחנו לא מתרגשים ממה שקורה לנו, מסתכלים פנימה כשמישהו גונב מאיתנו, וסובלים בלי דמעות או בלי פחד? “המדריך” של החכם הסטואי היפוקטטוס עוזר לאנשים להתמודד עם מצוקות החיים, מאות שנים לאחר מותו

דיוקן דמיוני של אפיקטטוס. מתוך הספר “אנכירידיון”, הוצאת אוקספורד, 1715 | תמונה:דיוקן דמיוני של אפיקטטוס. מתוך הספר “אנכירידיון”, הוצאת אוקספורד, 1715 | תמונה: Public Domain

החיים מטלטלים אותנו מעלה ומטה כמו נדנדה. שמחות ועִצבונות, אושר וסבל, אובדן ולידה כרוכים ומעורבבים זה בזה ואינם נותנים לנפש ולמחשבות מנוח. איך אפשר בכל המערבולת הזאת של החיים לשמור על שלוות נפש וקור רוח? הצעה לכך נמצאת בספרון קטן שנכתב במאה השנייה לספירה והשפיע לאורך המאות על מדינאים, על מצביאים, על אנשי רוח ועל פשוטי עם. הספר נקרא ביוונית “אנכירידיון”, שמבחינת המשמעות זהה למילים באנגליתmanual ו-handbook. הספרון כולל 53 פרקים קצרים של הנחיות לדרך חיים שמביאה שלווה וחוסן נפשי ומנטלי (הספר תורגם לעברית בשם “המדריך”, 2010).

“המדריך” הוא תמצית השיחות שניהל עם תלמידיו אדם בשם אפיקטטוס – אחד הפילוסופים הידועים מהאסכולה הפילוסופית הסטואית, בתקופת רומא העתיקה. אין ידיעות ודאיות על חייו של אפיקטטוס. המעט שידוע נמצא בחלקו בכתביהם של סופרים אחרים ובחלקו בדברים המיוחסים לאפיקטטוס עצמו, כפי שתיעד אותם אחד מתלמידיו בשם אריאנוס.

זנון מקיטיון, מייסד האסכולה הסטואית, איור, תומאס סטנלי – The history of Philosophy, 1655 | תמונה: Public Domain

אפיקטטוס נולד בערך בשנת 55 לספירה בהירפוליס, הנמצאת בדרום מערב טורקיה של היום. אימו הייתה שפחה ולכן הוא עצמו נולד כעבד. בגיל 15 הוא נמכר בשוק העבדים של רומא לאדם בשם אֵפּאפרודיטוס, שבעבר גם הוא היה עבד של הקיסר נירון, וכאשר שוחרר הפך לאיש עשיר ורב עוצמה. ברומא באותה תקופה לא היו לעבדים כל זכויות. הם נחשבו לרכושו של האדון שיכול היה לעשות בהם כרצונו: להתעלל בהם ואפילו להרוג אותם מבלי להיענש. לעבדים אפילו לא היו שמות אמיתיים, ולמעשה משמעות השם “אפיקטטוס” היא “רכוש”.

אבל כבר בגיל צעיר שאף אפיקטטוס לרכוש ידע והשכלה. למזלו אדונו הרשה לו ללמוד אצל מורה בשם רופוס מוסוניוס מהאסכולה הפילוסופית הסטואית. אפיקטטוס הושפע עמוקות ממה שלמד ואימץ את התורה הסטואית כדרך חיים. בשלב מסוים הוא שוחרר ולימד בעצמו את התורה הסטואית ברומא עד שבשנת 89 לספירה הוא גורש מהעיר יחד עם כל הפילוסופים, על פי צו הקיסר. הוא התיישב בניקופוליס, בצפון מערב יוון, ושם פתח בית מדרש משלו.

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!