ללמוד מגאוני השחמט – הדרך להצלחה: הפוך ממה שחשבתם

מנהלים ושחמטאים מקצועיים למדו שהדרך היעילה להגשים את מטרתם היא לחזות את הסוף מראש

שחמט

צילום: Muhannad Fala’ahGetty Images

היכן רצוי להתחיל לבצע משימה העומדת לפנינו? בין אם התחום הוא אישי, עסקי או משפחתי, כדאי לשקול להתחיל דווקא מהסוף. ד"ר סטיבן קובי יועץ ארגוני בעל שם עולמי, מחבר הספר "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד", מלמד כי העיקרון של לצפות את הסוף מראש הוא בסיס למנהיגות ולהצלחה בתחומים שונים.

מנכ"ל יב"מ לשעבר, לו גרסטנר, שעשה בחברה מהפכה ניהולית של ממש, השתמש בעיקרון של צפיית הסוף מראש כהתנהלות מרכזית מול לקוחות החברה: "יב"מ היא חברה של פתרונות. אנו מתחילים בבעיה העסקית של הלקוח ועובדים אחורה בניסיון למצוא את השילוב הנכון של טכנולוגיות ומיומנות."

בשחמט מקצועני, היכולת לראות תמונה רחוקה מן המצב הנוכחי שלנו היא הכרחית. הגעה אל התמונה הרחוקה, אל המטרה, יכולה להיות בדרך טקטית באמצעות חישוב מהלכים קדימה. הדרך השנייה אל המטרה יכולה להיות אסטרטגית, להבין איך כדאי למקם את הכלים באופן אופטימלי בכדי לתמרן אותם לנקודות המפתח הרצויות.

כדי שנוכל לבחור סוף רצוי אליו נוכל להתקדם, עלינו להבין אותו. הבנת המצב אליו אנו רוצים להגיע והיתרונות שבו היא הצעד השני למימוש תכנית מוצלחת.

אחרי שהדרך לסיום המשחק ברורה, מתחיל השלב שבו עלינו לנקוט בפעולה. במהלך המשחק יכולים לעלות בראשנו מאה רעיונות, אך בכל תור מותר לשחק רק צעד אחד. הדבר נכון כמעט לגבי כל תחום אחר בחיים. כדי ללכת את הדרך אפשר ללכת רק בצעדים קטנים, אחד בכל פעם, כשהמטרה עומדת לנגד עינינו. אלוף העולם השישי מיכאל בוטביניק טען כי יש לבחון כל מצב מחדש כאילו אנו פוגשים בו לראשונה. הערכת מצב דינמית הבוחנת כל צעד מחדש, הכרחית כדי שלא ניצור חיבור רגשי לתכניות שלנו ונוכל לבחון אותן בעין אובייקטיבית.

אחד מתלמידיי הצעירים למד את העיקרון של בחינת כל מצב מחדש לאחר שיחה עם שחקן עמית בן שבע, מהטובים בארץ לגילו. השחקן סיפר לתלמיד כי הוא מתייחס לכל מצב חדש המופיע על הלוח כאילו הייתה זו חידה חדשה שיש לפתור.

בסוף, כל משחק שחמט מגיע לסופו. לאחר סיום המשחק מגיע שלב חשוב מאוד ביכולת שלנו להשתפר בעתיד. בשלב זה מתבצע ניתוח המשחק וחידוד ההבנות לגבי ההערכות העתידיות שהיו לקראת המשחק. היכן הן היו מדויקות והיכן הן לא היו מבוססות. האתגר הוא לבחון את הפער בין המקום שחשבנו שאנחנו נמצאים בו, לבין המציאות. חשוב לנתח את המשחק ביחד עם מאמן שמסוגל להציע חשיבה רחבה ועמוקה יותר על מהלך המשחק.

חלק גדול מהאימון בשחמט, הוא תרגול מצבים שהופיעו במשחקים. לרוב בשלב האמצעי במשחק. כדי לפתור את התרגילים באימון, על התלמיד לחפש בדמיונו אחר מצבים שונים, עד שהוא מוצא את המצב האידיאלי לפתרון הבעיה המוצבת לפניו. האימון מתבצע מבלי להזיז את הכלים על הלוח, בדרך זו מאמנים את היכולת של התלמיד לדמיין מהלכים עתידיים.

חוזה ראול קפבלנקה, אלוף העולם השלישי בשחמט, הציע גישת לימוד אחרת לאימון. קפבלנקה טען כי יש להתחיל ללמד מן השלבים הסופיים ביותר של המשחק ובכל פעם ללכת צעד אחד אחורה. כך התלמיד יוכל לשחק מרגע הפתיחה בהקשר הרחב של המצבים האידיאליים שיש להגיע אליהם באמצע המשחק או בסיומו. כשנשאל קפבלנקה כמה צעדים הוא מסוגל לחשב קדימה, ענה בחוסר צניעות אך בהתאם להשקפתו: "אני מסוגל לחשב רק צעד אחד קדימה, אבל זה תמיד הצעד הנכון".


יניב ניצן – מאמן שחמט ומרצה על קבלת החלטות וחשיבה אסטרטגית דרך משחק השחמט. לתגובות: [email protected]

 

Leave a Reply

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!