לעוף על עצמי

אמרנו למורן לטוס מכאן, אך לא חשבנו שזה יוביל אותה לסכן חיים של אנשים בטיסה מעל אוכלוסייה אזרחית

סקאיי תעופה

מורן עפה על עצמה – צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

כשהייתי קטנה עשיתי לעצמי מינוי לעיתון הילדים "אצבעוני". לא ברור לי איך בכיתה ב’ יכולתי לפקוד על ההורים שלי לעשות לי מינוי, אבל כיוון שזה היה הטרנד בכיתת עפרוני בקיבוץ שדה בוקר ואני שמהרגע שלמדתי לקרוא חרשתי כל אות כתובה בין אם אלו עניינים אישיים או ספר הרפתקאות, עשיתי לעצמי מינוי.

למינוי, בצורה שהייתה פנטסטית ולא מובנת לילדה בקיבוץ צורפה מתנה, שאותה יכולתי לבחור. בין מגוון המתנות המוצעות הייתה טיסה בשמי הארץ. כשהיינו ילדים, טיסות בשמי הארץ נחשבו למבצע מיוחד, נדיר, בבחינת פעם בחיים. אנשים מעטים בלבד, ומי שנחשבו בני מזל, טסו ושימשו מקור לקנאה. לבסוף הגיע העיתון ללא טיסה בשמי הארץ, אך עם סרגל שבתוכו מחשבון. נו מילא, כשהתבגרתי החלטתי להגשים חלום, אך הפעם לא הסתפקתי בטיסה אלא ממש עפתי על עצמי ולקחתי את ההגאים לידיים.

משחקי טיסה

ביום מפתיע בחומו הגעתי "לסקאיי תעופה" וזכיתי להטיס מטוס קל בעצמי – חוויה מדהימה כשלעצמה גם אם מדובר בהגשמה חד פעמית של חלום וגם אם אתם לוקחים את צעדכם הראשון לקראת קבלת רישיון טיסה אמיתי.

סקאיי תעופה

לפעמים חלומות מתגשמים. טיסה במטוס קל בשדה התעופה בהרצליה- צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

בשדה התעופה בהרצליה רחשה תנועה של כלי טיס אחרים הנוחתים וממריאים כל העת מהשדה כברווזים בעונת הנדידה. החוויה התחילה עם רגליים בטוחות על הקרקע, בסימולציה מול המחשב ובהדרכה קצרה. בשיעור למדתי בעזרת סימולטור ממוחשב על טכניקות הטסה, מערכת ההגאים, הכוחות המופעלים על המטוס – וקינחתי בתדריך בטיחות. השיעור מול המחשב לא נסך בי בטחון יתר, אך אין זמן ואנחנו אוספים את יומן הטיסה, ממלאים את הפרטים ויוצאים אל עבר המגרש.

תופסת את המרחב האווירי

במוח שלי מתרוצצות הרבה מחשבות על ציפורי מתכת ענקיות ומגדלי התאומים, אחרי הכול אם היינו אמורים לעוף, היינו מקבלים "כנפיים". אולם, האחים רייט מקלים עלי ומספקים אלטרנטיבה מוקטנת – טיסה במטוס ססנה קל.

סקאיי תעופה

אל תטוסי רחוק מדי. אני מכיר אותך מספיק טוב, שאם יצא לך ליפול תיפלי אל,- צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

בתרבות הרודפת אחרי העוצמה, סוגדת לכוחות סוס ולמהירות, הססנה נמצא אי-שם מחוץ לספקטרום הוויזואלי של רוב האנשים. אך כשהתיישבתי במושב הקדמי הצר של הססנה התקשיתי להסתיר את התרגשותי. בטרם ההמראה, שני, הטייס המנוסה שליווה אותי, ערך בדיקת תקינות נוספת למטוס, חיבר אותנו לאוזניות ונתן לי לצלם תמונה בסלולארי כדי שהחברים יאמינו וגם קצת יקנאו.

אנחנו מתכוננים להמראה, חוגרים חגורות בטיחות ומהדקים אותן. אנחנו מתארגנים לטיסה, מקבלים אישור ממגדל הפיקוח בקשר והופ… מתחילים לרוץ על המסלול במהירות גוברת, עד שמגיעים למהירות ההמראה ואז שני הטייס מושך את ההגאים… וממריאים לשמים. ברגעים אלו היד נוגעת קלות בחגורת הבטיחות שלי תוך שינון חוקים פיזיקאליים שאמורים להשאיר אותי בחיים. המטוס בפיקודו של שני ממשיך לעלות עד לגובה של כ-500 רגל מעל המציאות, אל תוך-תוכו של חלום הילדות.

סקאיי תעופה

מבט קשוח בעיניים ופסון של חיל אוויר – צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

אחרי כמה טלטלות במטוס והרגעת הלב הכול נהיה שקט יותר, רגוע, בשליטה, הגיוני יותר. המולת היום-יום נשארת מאחור, רק אני, המכונה המדהימה הזאת ומגרש המשחקים הכחול האינסופי של השמים. החוויה מתחילה: 30 דקות של טיסה מרהיבה בה זכיתי להזדמנות להטיס מטוס בעצמי תוך צפייה בנוף עוצר נשימה. אני מקבלת שליטה על המטוס וחופנת בידי סטיק קטן וגוצי של פלייסטיישן, על אף שציפיתי ליותר משקל בידית ולהרבה יותר כפתורים.

תחילה אני מבצעת סדרת פניות קצרות מרושלות, אך שני מסייע לי ומקרין רוגע שרק גברים יכולים לחוות. נראה שהוא לא מבין שבעולם קיימים גם אנשים שנמצאים בסקאלה הקיצונית בגרימת תאונות. הפעולות שעושים עם אותו סטיק הן: משיכה ימינה ושמאלה מפנה את המטוס ימינה או שמאלה. משיכת הסטיק אלי מרימה את האף של המטוס ומשיכה הרחק ממני מורידה את האף שלו. כיוון שהסטיק לא יכול להסתובב כמו הגה במכונית נשאר רק לשאול איך גורמים למטוס להתהפך ולהתגלגל.

סקאיי תעופה

מורן מחבקת מטוסים – צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

במשך הטיסה אני חגה במעגלים כי אין כמו להטות את המטוס על צדו כדי לפנות, וחשה את הטיסה בגבהים שונים. אין גבול לתחושת ההתעלות במשיכת ההגאים, כאשר ציפור המתכת הענקית מטה את הכנף שלה לפנייה, וההתנתקות הטוטאלית, כאשר מתרחקים מהכול בקצב של מאות רגל לדקה. כשכל הכחול של הים הזה שמציף אותך מכל כיוון וכשכל גוש דן, הרצליה ורעננה פרוסות לפנייך– עוברת בגופך תחושת כוח שלא תיאמן.

בתום חצי שעה, כשאני שבה בביטחון אל האדמה המחבקת, אני מקבלת SMS מהעורך שלי "אני מקווה שתחזרי בחתיכה אחת". כן, אמנם בפעמים קודמות השארתי את הלב על מסלול המרוצים של "מסלולים" ואת הגאווה בלב הים בסי-גל, אבל הפעם חזרתי בחתיכה אחת.


סקאי שירותי תעופה לישראל בע"מ

להזמנות: 03-6127007

Leave a Reply

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!